UNA ROMERIA MANLLEUENCA A MONTSERRAT

EFEMÈRIDES PARROQUIALS
Setembre 1954

Era l’any 1954, s’esqueia any marià, i la parròquia de Santa Maria ho celebrava, entre altres actes, organitzant una romeria al santuari de Montserrat. Hem estat consultant diferents exemplars de Hoja Dominical de l’època, l’única publicació setmanal que llavors s’editava amb regularitat a Manlleu, de la qual n’hem pogut fer un seguiment, tot i que hi ha algun buit que no fa planera la informació. Sabem que van ser necessaris nou autocars, a més de turismes particulars i nombroses motocicletes, per desplaçar uns 450 manlleuencs a l’emblemàtic santuari marià de Montserrat.

Amb un programa força atapeït, un dels actes més emotius va ser la benedicció d’una imatge de la Moreneta, costejada amb aportacions populars, la qual va ser beneïda pel pare abat, Aureli M Escarré, destinada a ser entronitzada al temple parroquial. En l’ofertori de la missa conventual l’alcalde de la vila de Manlleu va fer l’ofrena votiva consistent en un ciri monumental.

L’alcalde, en el seu parlament, entre altres coses, va dir: “Som vinguts de les terres vessades pel riu Ter, del riu que ens porta els efluvis marians de Ripoll i de la Gleva, i que ens els espargeix a doll quan arriba a casa nostra per conservar perenne aquell amor marià que sempre ha distingit la nostra vila de Manlleu(..) “ A prop vostre ens hi trobem tan bé que volem posseir la vostra imatge en la nostra església parroquial. No ens és fàcil veure-us ací cada dia, però us veurem també en el culte que us tributarem quan conviureu a casa nostra”. I acaba dient: “Quan aquest ciri cremi davant vostra, penseu que és el cor col·lectiu de la vila de Manlleu, freturós per estimar-vos i acompanyar-vos”. A continuació, va ser el president de l’Agrupació Esportiva Cultural Manlleu qui va fer ofrena d’un banderí de l’entitat.

La imatge de la Moreneta havia esta encarregada als tallers de la casa Renart de Barcelona i havia de ser una fidel reproducció de la que és venerada al seu santuari; però per causes alienes als organitzadors de la romeria, els treballs de decoració de la imatge es varen endarrerir i en substitució de l’original l’abat de Montserrat en va beneir una altra, encara que de més petites dimensions. Tot i la desil·lusió dels romeus, que ja s’havien assabentatamb antelació de l’imprevist retard en enllestir la imatge, la festa va continuar fins el retorn a Manlleu, després d’una jornada intensament viscuda. Les autoritats de Manlleu i una representació dels organitzadors de la romeria varen complimentar el pare abat al qual varen agrair les atencions rebudes i alhora ell els va prometre que vindria a Manlleu per inaugurar la nova imatge una vegada disposada per entronitzar a l’església parroquial.

En el full dominical del 13 de febrer del 1955 s’anunciava que ja s’havia enllestit la imatge i que seria exposada a la veneració dels fidels fins entronitzar-la el dia de la seva festivitat el proper mes d’abril. Mentrestant continuava la col·lecta pro imatge que va sobrepassar les 21.000 pessetes, quantitat suficient per pagar les 15.000 que va costar; la quantitat sobrant serviria per habilitar l’altar que es va disposar a la capella del baptisteri, just entrant a l’església a la banda esquerra, on ara hi ha el museu parroquial. Del que no hem trobat noticia és de la visita que va prometre el pare abat en motiu de l’entronització.

La imatge, que actualment es troba situada a la dreta de l’altar de la capella fonda per rebre la visita dels seus fidels, l’any passat va ser objecte d’un acte de vandalisme al ser-li sostret el nen Jesús de la falda de la Moreneta, tot i que ara ja ha estat substituït.

Arxiu Parroquial